Juoksukengät

Juoksukengät

Juoksukengät eroavat kävelykengistä rakenteeltaan, koska ne ovat suunniteltu kovempaan vauhtiin. Juoksukenkä ottaa vastaan suurempia iskuja ja pitkänmatkan juoksussa myös pidempikestoista rasitusta. Juoksukenkien rakenteessa on otettava huomioon sekä jalkaan että kenkään kohdistuvat suuremmat rasitukset. Kengältä vaadittavat rakenteelliset ominaisuudet riippuvat myös juoksumaastosta ja juoksunopeudesta.

Juoksukengän rakenne

Juoksukenkä rakentuu kolmesta osasta; päällinen, välipohja ja ulkopohja. Juoksukengän päällinen valitaan tarkoituksen mukaan joko mahdollisimman kevyeksi tai hiukan kestävämmäksi. Nopeissa juoksulajeissa päällinen on yleensä hyvin kevyttä, mutta metsä/polkujuoksussa juoksukengän päälliseltä vaaditaan enemmän rasituksen ja kosteuden kestävyyttä. Kestävyyslajeissa puolestaan hyvä kosteuden poistuminen ja päällisen rasituksen kesto ovat tärkeitä. Materiaalina usein käytetty synteettinen kangas on kevyttä ja hyvin hengittävää. Jalkapöytää vasten tuleva läppä on yleensä hyvin pehmustettu, joka tuo juoksukengälle istuvuutta ja mukavuutta. Nauhoituksella saadaan juoksukenkään tukea ja istuvuutta.

Juoksukengän välipohjan rakenteilla valitaan tarvittava iskunvaimennus sekä jalkaterän asentoon ja toimintaan vaikuttavat ominaisuudet. Ominaisuuksien painotukset vaihtelevat juoksulajeittain. Nopeissa lajeissa kantapään iskunvaimennusta ei juurikaan tarvita, koska juoksu tapahtuu pääasiassa päkiällä. Hidastempoisemmassa pitkänmatkan juoksussa taas kantapään vaimennuksella on tärkeä rooli rasitusvammojen ehkäisyssä. Juoksukengän välipohja rakenteilla muokataan myös kengän rullaavuusominaisuudet.

Juoksukengän ulkopohja on yleensä erilaisia kumimateriaaleja sisältävä ja tarkoituksena antaa oikea tuntuma ja pito juoksualustaan. Lajista riippuen siis myös ulkopohjan rakenne valitaan juoksukengässä lajia tukevaksi.

Minkälainen on hyvä juoksukenkä?

Hyvä juoksukenkä on sellainen, joka sopii juoksijan lajiin ja istuu omaan jalkaan. Juoksukengän valintaan kannattaakin panostaa, jotta löytää itselleen parhaiten sopivan kengän. Oikealla juoksukengän valinnalla pystytään ehkäisemään rasitusvammoja sekä polvien, alaselän ja nivelten rasitusta.

Juoksukengän valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle ensin juoksulajin vaatimuksista, jolloin valitaan juoksukengän iskunvaimennus, keveys, kestävyys, hengittävyys, rullaavuus ja tarvittava jalan tuki. Tämän jälkeen kannattaa kokeilla erivalmistajien samantyyppisiä kenkiä, jotta löytää omaan lestiin ja jalan ominaisuuksiin parhaiten sopivan juoksukengän.

Juoksukengän valintaan vaikuttavia asioita:

- juoksunopeus: nopeassa juoksussa kengän tulee olla kevyt ja yleensä kantapään iskunvaimennusta ei juurikaan ole. Hitaammassa juoksussa taas iskunvaimennusominaisuudet ovat tärkeät.

- jalan rakenne: Tällä hetkellä juoksukengissä ei suosita pronaatiotukia vaan ne pyrkivät toimimaan kuten jalan normaalit rakenteet. Mikäli holvikaari on kovin matala ja jalkasi pyrkivät ylipronatoitumaan on syytä valita kengät joista löytyy pronaatiotukea. Tarvittaessa voidaan myös käyttää erillistä pronaatiotukea antavaa pohjallista esim: Pedag Sport Energy pohjalliset.

- juoksualusta: Juoksualusta asettaa vaatimuksia juoksukengän ominaisuuksille. Kovemmalla alustalla juoksu vaatii iskunvaimennusta, kun taas metsä/polkujuoksu vaatii kosteudenkestävyyttä, jotta päälikangas ei lähde venymään ja muuttamaan muotoa kastuessaan. Talvella juoksukengältä vaaditaan nastoja tai kitkapohjaa sekä jalan lämpimänä pitäviä rakenteita.