Miksi käytän juostessa kompressiosukkia?

Kuten tiedätte, etenkin keväällä, kesällä ja syksyllä harrastan juoksemista hyvin säännöllisesti. Tällä hetkellä treenisykliini kuuluu kolmesta viiteen lenkkiä viikossa mikä tarkoittaa kuukausitasolla aika montaa juostua kilometriä. En kuitenkaan juokse kerrallaan mitään puolimaratoneja, vaan tavallisin lenkki on tällä hetkellä seitsemästä kahdeksaan kilometriä ja siihen kuluu aikaa noin 40-50 minuuttia. Tiedän, että hitaamminkin voisi juosta mutta tuo on nyt vaan muotoutunut itselleni sellaiseksi luontaiseksi vauhdiksi. Välillä saatan kyllä tahallaan hissutella ja puhua samalla vaikka puhelimessa mutta pääasiallisesti käytän lenkkiin aikaa vajaan tunnin verran.

Jokainenhan tietää, että juostut kilometrit kuluttavat ja vaativat meiltä kehon palauttelua. Käytänkin palautumisen seuraamiseen SportsTracker sovellusta, joka kertoo minulle aina lenkin jälkeen, millaisen palautusajan suoritukseni vaatii. Olen pyrkinyt tässäkin asiassa kuuntelemaan kehoani ja jos edellisen illan lenkki on ollut erityisen kuluttava, lepään vähintään sen sovelluksen kertoman ajan mutta tavallisesti juoksen seuraavan kerran 24 tuntia edellisen suorituksen jälkeen. Tietenkin palautumista voi myös nopeuttaa muutamilla pienillä kikkakolmosilla kuten oikeanlaisella ravinnolla, riittävällä levolla, venyttelyllä sekä suorituksen aikana käytettävillä kompressiovaatteilla. Viimeisenä mainitsemani kompressiovaatteet ovat tulleet etenkin sukkien muodossa itselleni tutuiksi jo muutama vuosi sitten, kun sellaiset ensimmäisen kerran jalkaani laitoin. Nykyään nuo sukat ovat hyvin tuttu juttu itselleni ja ylipäänsä kompressiovaatteet treenaajien keskuudessa lisääntyneet. Jos yhtään salilla tai lenkkipolulla ympärilleen katselee, vilkkuu aika monen jalassa kompressiosukat tai säärystimet ja mitä todennäköisimmin jalassa saattaa olla vielä kompressiotrikootkin!

Itse suosin etenkin juostessa Belsanan kompressiosukkia koska koen ne miellyttäviksi. Pieni puristus ja paine jaloissa parantaa suoritusta lisäämällä verenkiertoa, jonka myötä lihasten hapensaanti paranee. Jo lenkin alussa lihakset lämpenevät nopeammin ja vastaavasti treenin jälkeinen palautuminen nopeutuu. Palautumisen nopeutuminen perustuu kompressiosukkien verenkiertoa vilkastuttavaan vaikutukseen, mikä taas poistaa kuona-aineet nopeammin lihaksista. Itse huomaan eron hyvinkin selkeästi siinä käytänkö kompressiosukkia vai en. Kompressiosukilla juostessani askel on kevyempi ja koen, että jaksan juosta pidempään vähemmällä jalkojen väsymisellä. Myös juoksuasento ja ryhti pysyy parempana, sillä pakaralihakset aktivoituvat puristuksen voimasta. Juokseminen on ylipäänsä miellyttävämpää ja askel ei niin sanotusti paina. Palautumisen suhteen taas olen huomannut, että sukkia käyttämällä lihassäryt ovat vähentyneet ja juoksusta palautuminen tapahtuu nopeammin. Kun juoksee useamman kerran viikossa, on palautuminen hyvin tärkeää ja jo sen vuoksi koenkin, että kompressiosukat ovat itselleni erittäin merkittävä osa treeniä. En oikeastaan osaisi enää juosta pitkiä lenkkejä ilman jalkojen kompressiota, niin iso hyöty niistä on!

Kuten juoksukengissä, myös kompressiosukkien laadussa on eroja. Siispä jos päädyt kompressiosukat hankkimaan, ei välttämättä kannata hankkia niitä halvimpia mahdollisia, vaan panostaa laatuun ja kestävyyteen. Itse suosin Belsana Sport Professional -kompressiosukkia, sillä niiden laadun olen kokenut erinomaiseksi! Belsanan professional sukkia löytyy kahdessa mitassa ja ne sopivat niin ammatti- kuin harrastuskäyttöönkin. Koen, että laatu Belsanan sukissa on ollut loistava ja ne kestävät pesuakin mitä parhaiten. Pidemmät Belsana polvisukat ovat parhaat pitkillä juoksulenkeillä, sillä kompressio ulottuu koko säären mittaan. Noita käytän oikeastaan eniten sillä koen, että pidemmän matkan tuki on ainakin omalle askeleelleni hyödyksi. Lyhyemmät nilkkamittaiset Belsanat puolestaan ovat kätevät esimerkiksi silloin jos treenataan kevyemmin tai juoksulenkin yhteydessä jalassa on myös kompressiotrikoot. Nämä sukat ovat myös ns. sirommat, eli sukka menee helpommin kuumissakin olosuhteissa.

Pelkästään juoksemiseen kompressiosukkien käyttö ei rajoitu vaan niistä voi saada hyötyä myös muihin liikuntasuorituksiin kuten salilla treenaamiseen, pallopeleihin, vesiurheilulajeihin ja vaikka golfiinkin. Etenkin jalkapäivänä salilla pitkistä polvisukista on hyötyä! Myös lentämiseen kompressiosukat soveltuva, samoin toimistossa istumatyötä tekeville sekä ammattinsa puolesta paljon seisoville. Oikeastaan kaikkeen, missä alaraajat altistuvat krampeille ja turvotukselle saattaa kompressiosukkien käytöstä olla hyötyä.

Kompressiosukathan ovat hyvin suosittuja myös ammattiurheilijoiden piirissä, josta trendi lieneekin rantautunut myös meidän harrastelijoiden keskuuteen. Itse uskon, että tämä ilmiö on tullut jäädäkseen ja jatkuvasti myös kompressiosukkien tuotekehitys jatkuu ja laatu paranee. Suosittelen tosiaan lämpimästi kokeilemaan ellet jo kompressiosukkia omista. Ainakin omat treenisuoritukset ovat sukkien myötä parantuneet ja siksi en niistä aivan hevillä luovu!

Tuleeko teidän käytettyä kompressiosukkia juostessa tai muiden lajien yhteydessä? Millaisia positiivisia vaikutuksia olette havainneet?

Jutta Hirsimäki
http://onmyway.fitfashion.fi/2018/04/29/miksi-kaytan-juostessa-kompressiosukkia/?_ga=2.238203904.1051927360.1524894914-125659467.1496403109

Hyvinvointia jaloillesi – valitse kenkäsi oikein

Sopivien kenkien valinta saattaa joskus olla pulmallista. On sitten kyse työkengästä, vapaa-ajan kengästä, juoksuun tai muuhun urheiluun sopivasta kengästä tai juhlakengästä, yleensä valinta ei ole ihan helppo ja kohdistamme kenkiin paljon odotuksia. Kenkien pääsääntöinen tehtävä on suojata jalkateriä kylmältä tai kuumalta, kosteudelta, pintojen kovuudelta ja teräviltä poikkeamilta, kolhuilta tai jalkaa vahingoittavilta aineilta. Sen lisäksi kengällä on tietysti myös ulkonäöllisiä kriteereitä; ne ovat osa pukeutumista ja muotia ja moni meistä haluaakin kengän paitsi olevan mukava jalassa, myös omaan tyyliin sopiva ulkonäöltään.

Mitä pitempiä aikoja kengät ovat jalassamme, sitä enemmän pitäisi painottaa kengän teknisiä ominaisuuksia. Juhlakengän ei ehkä niin oletetakaan olevan täydellisesti jalkaa tukeva, sillä se on jalassa vain harvoin ja silloinkin vain lyhyen ajan kerrallaan. Sen sijaan esimerkiksi työkenkä tai juoksukenkä on syytä valita jalkaterveyden kannalta tärkeisiin kriteereihin perustuen, sillä ne ovat jalassa pitkiä aikoja ja vaativissa olosuhteissa, jolloin jalkoihin kohdistuvat vaikutukset ovat suuret. Kun kenkä vastaa olosuhteiden vaatimuksia ja ovat mukavat jalassa, sujuu työ tai urheilusuorituskin huomattavasti paremmin ja oma kokonaisvaltainen hyvinvointi lisääntyy kun jalkoihin ei tule tarpeettomia terveyshaittoja. Työkenkien tarkemmista valintakriteereistä voit lukea lisää Askelterapia.fi-sivustolta, sieltä löydät kattavan tietopaketin ja hyviä neuvoja sinulle sopivan työkengän valintaan.

Minulla ei istumatyöläisenä ole työkengille suurta tarvetta, sen sijaan olen jo vuosia koittanut löytää hyvät kengät vapaa-aikaan. Tähän asti eteinen on ollut täynnä erilaisia kenkiä eri käyttötilanteisiin ja se on välillä tuskallista, sillä eteinen tulvii monen ihmisen kenkiä moneen eri tilanteeseen ja koskaan ei tahdo löytää sitä kenkäparia joka kulloinkin olisi paras. Kiireisessä arjessa usein jalkaan laittaa ensimmäisen käteen osuvan oman kenkäparin ja sitten ihmettelenkin hiekkalaatikon reunalla kun kesäsandaalit täyttyvät hiekalla... Haluan yhden parin monitoimikenkiä, kiitos!

Valitsin Suecos-kenkävalikoimasta Alma-tennarit ja ryhdyin kokeilemaan miten ne toimivat lapsiperheen arjessa ja toisaalta omien tarpeideni mukaan myös lenkkeilyssä ja kaupungilla asioinnissa. Pukeutumistyylini on väriltään aika neutraali, joten valitsin harmaat tennarit joita on helppo yhdistellä eri vaatteisiini, valikoimasta löytyy myös räväkämpiä värejä niitä kaipaaville.

https://www.hyvavointi.fi/blogi&entry=19

Lähdössä kaupungille ostoksille

 

Loppuu se matkapahoinvointi!

Meikäläiset ovat alkaneet kurvailemaan entistä enemmän autolla. Valtion rautatietovat kiristäneet matkalippujen hinnat lähes mahdottomiin, kun nelivuotiaastakin joutuu pulittamaan ihan sievoisen summan. Naapurin Hertzistä onkin tullut meille tuttu paikka ja äitiäkään ei liiemmin haittaa kurvailla uusilla autoilla. Näin ollen viikonloppuna säästettiin 50e, kun huristeltiin autolla mummolaan reilun kolmen sadan kilsan päähän.

Autolla ajaminen ja bussimatkailu ovat olleet pitkän aikaa kuitenkin pannassa meillä johtuen lasten matkapahoinvoinnista. Muistan itsekin, miten autossa tuli huono olo, etenkin jos luki kirjaa. Älyluurejahan ei tuohon aikaan ollut, mutta nyt syynä voi olla myös puhelimen tiirailu matkan aikana.

Matkapahoinvoinnilta ei olla siis vältytty ja sitä on esiintynyt laajalti lapsiperheissä. Oksennus on tullut yleensä aina klassisesti viimeistään niissä viimeisissä mutkissa juuri ennen kyydistä poisjäämistä. Sitä ennen matka on mennyt huonoissa fiiliksissä peläten, milloin yrkki lentää.

Meillä matkapahoinvointi iski esikoiseen viime kesänä myös junassa ja silloin iski todellinen tenkkapoo, että miten nämä matkat nyt kuljetaan. Matkapahoinvoinnissahan on kyse siitä, ettei lapsen aivot ole tottuneet matkanteon aiheuttamaan liikkeeseen. Olin ajatellut, että lapsi täytyy viedä lääkäriin ja tarpeen mukaan ottaa matkapahoinvointilääkettä, jos sitä lääkäri olisi määrännyt. Lapselle on kuitenkin äärettömmän vaikea saada mitään tabletteja alas, enkä varsinaisesti innostunut ideasta itsekään. Onneksi viime kesän junaepisodin jälkeen löytyi erinomainen ratkaisu tähän ongelmaan.

Olin istunut huonovointisen lapsen kanssa reilun kolme tuntia junan ovien edessä odottamassa, että ovet aukevat hetkeksi asemilla ja lapsi saa raitista ilmaa, joka tuntui hetkeksi helpottavan huonoa oloa. Kun vihdoin saavuimme pääteasemalle, menimme suoraan apteekkiin hakemaan akurannekkeet, joista olin kuullut, mutten ollut saanut niitä hankittua.

Lisää Riikan Sea-Band kokemuksista voit käydä lukemassa hänen blogistaan antekee armoo.

 

Askeltaen eroon alaselän kivuista ja migreenistä

Tiesitkö, että jalkapohjan akupainantahoidolla voit päästä eroon erilaisista kiputiloista kuten migreenistä tai alaselkäkivuista? Akupainanta rentouttaa lihaksia, lisää verenkiertoa painantakohdassa ja poistaa kuona-aineita ja lisää endorfiinien tuotantoa. Voitko kuvitella, että tällainen vyöhyketerapian kaltainen hoitomuoto on mahdollista saada nyt myös itsehoitona kiireiseen arkeen, eikä sinun tarvitse kuin astella menemään?

Kivunlievitystä kiireiselle ihmiselle

Sain testiin Stabilic-akupainantapohjalliset, jotka auttavat erilaisiin kiputiloihin ja lievittävät migreenioireita painamalla jalkapohjien akupisteitä, reflektiopisteitä. Akupainantaan perustuvaa vyöhyketerapiaa on käytetty jo tuhansien vuosien ajan, ja nyt Stabilic on tuonut tämän vanhan, tutkitusti toimivan hoitomuodon nykyajan kiireisen ihmisen saataville.

Pohjalliset ovat patentoitu itsehoitomenetelmä, ja vaikutus tapahtuu istuessa ja kävellessä. Eli istuessasi toimistossa tai kävellessäsi kaupungilla saat akupainantahoitoa, joka säännöllisesti käytettynä lievittää kiputiloja.

Miten pohjalliset toimivat käytännössä?

Pakkauksen mukana tulee tarkka kaavio jalkapohjien reflektiopisteistä, ja tämä kaavio auttaa löytämään tietyt pisteet pohjallisessa. Pohjalliseen on merkitty numeroin sekä kirjaimin se kohta, johon hoitorasteri tulee asettaa. Kiputila määrittää reflektiopisteen ja rasterin paikan.

 

Lisää Nanan kokemuksista Stabilic pohjallisista voit lukea hänen blogistaan.