Miksi käytän juostessa kompressiosukkia?

Miksi käytän juostessa kompressiosukkia?

Kuten tiedätte, etenkin keväällä, kesällä ja syksyllä harrastan juoksemista hyvin säännöllisesti. Tällä hetkellä treenisykliini kuuluu kolmesta viiteen lenkkiä viikossa mikä tarkoittaa kuukausitasolla aika montaa juostua kilometriä. En kuitenkaan juokse kerrallaan mitään puolimaratoneja, vaan tavallisin lenkki on tällä hetkellä seitsemästä kahdeksaan kilometriä ja siihen kuluu aikaa noin 40-50 minuuttia. Tiedän, että hitaamminkin voisi juosta mutta tuo on nyt vaan muotoutunut itselleni sellaiseksi luontaiseksi vauhdiksi. Välillä saatan kyllä tahallaan hissutella ja puhua samalla vaikka puhelimessa mutta pääasiallisesti käytän lenkkiin aikaa vajaan tunnin verran.


Jokainenhan tietää, että juostut kilometrit kuluttavat ja vaativat meiltä kehon palauttelua. Käytänkin palautumisen seuraamiseen SportsTracker sovellusta, joka kertoo minulle aina lenkin jälkeen, millaisen palautusajan suoritukseni vaatii. Olen pyrkinyt tässäkin asiassa kuuntelemaan kehoani ja jos edellisen illan lenkki on ollut erityisen kuluttava, lepään vähintään sen sovelluksen kertoman ajan mutta tavallisesti juoksen seuraavan kerran 24 tuntia edellisen suorituksen jälkeen. Tietenkin palautumista voi myös nopeuttaa muutamilla pienillä kikkakolmosilla kuten oikeanlaisella ravinnolla, riittävällä levolla, venyttelyllä sekä suorituksen aikana käytettävillä kompressiovaatteilla. Viimeisenä mainitsemani kompressiovaatteet ovat tulleet etenkin sukkien muodossa itselleni tutuiksi jo muutama vuosi sitten, kun sellaiset ensimmäisen kerran jalkaani laitoin. Nykyään nuo sukat ovat hyvin tuttu juttu itselleni ja ylipäänsä kompressiovaatteet treenaajien keskuudessa lisääntyneet. Jos yhtään salilla tai lenkkipolulla ympärilleen katselee, vilkkuu aika monen jalassa kompressiosukat tai säärystimet ja mitä todennäköisimmin jalassa saattaa olla vielä kompressiotrikootkin!

Itse suosin etenkin juostessa Belsanan kompressiosukkia koska koen ne miellyttäviksi. Pieni puristus ja paine jaloissa parantaa suoritusta lisäämällä verenkiertoa, jonka myötä lihasten hapensaanti paranee. Jo lenkin alussa lihakset lämpenevät nopeammin ja vastaavasti treenin jälkeinen palautuminen nopeutuu. Palautumisen nopeutuminen perustuu kompressiosukkien verenkiertoa vilkastuttavaan vaikutukseen, mikä taas poistaa kuona-aineet nopeammin lihaksista. Itse huomaan eron hyvinkin selkeästi siinä käytänkö kompressiosukkia vai en. Kompressiosukilla juostessani askel on kevyempi ja koen, että jaksan juosta pidempään vähemmällä jalkojen väsymisellä. Myös juoksuasento ja ryhti pysyy parempana, sillä pakaralihakset aktivoituvat puristuksen voimasta. Juokseminen on ylipäänsä miellyttävämpää ja askel ei niin sanotusti paina. Palautumisen suhteen taas olen huomannut, että sukkia käyttämällä lihassäryt ovat vähentyneet ja juoksusta palautuminen tapahtuu nopeammin. Kun juoksee useamman kerran viikossa, on palautuminen hyvin tärkeää ja jo sen vuoksi koenkin, että kompressiosukat ovat itselleni erittäin merkittävä osa treeniä. En oikeastaan osaisi enää juosta pitkiä lenkkejä ilman jalkojen kompressiota, niin iso hyöty niistä on!

Kuten juoksukengissä, myös kompressiosukkien laadussa on eroja. Siispä jos päädyt kompressiosukat hankkimaan, ei välttämättä kannata hankkia niitä halvimpia mahdollisia, vaan panostaa laatuun ja kestävyyteen. Itse suosin Belsana Sport Professional -kompressiosukkia, sillä niiden laadun olen kokenut erinomaiseksi! Belsanan professional sukkia löytyy kahdessa mitassa ja ne sopivat niin ammatti- kuin harrastuskäyttöönkin. Koen, että laatu Belsanan sukissa on ollut loistava ja ne kestävät pesuakin mitä parhaiten. Pidemmät Belsana polvisukat ovat parhaat pitkillä juoksulenkeillä, sillä kompressio ulottuu koko säären mittaan. Noita käytän oikeastaan eniten sillä koen, että pidemmän matkan tuki on ainakin omalle askeleelleni hyödyksi. Lyhyemmät nilkkamittaiset Belsanat puolestaan ovat kätevät esimerkiksi silloin jos treenataan kevyemmin tai juoksulenkin yhteydessä jalassa on myös kompressiotrikoot. Nämä sukat ovat myös ns. sirommat, eli sukka menee helpommin kuumissakin olosuhteissa.

Pelkästään juoksemiseen kompressiosukkien käyttö ei rajoitu vaan niistä voi saada hyötyä myös muihin liikuntasuorituksiin kuten salilla treenaamiseen, pallopeleihin, vesiurheilulajeihin ja vaikka golfiinkin. Etenkin jalkapäivänä salilla pitkistä polvisukista on hyötyä! Myös lentämiseen kompressiosukat soveltuva, samoin toimistossa istumatyötä tekeville sekä ammattinsa puolesta paljon seisoville. Oikeastaan kaikkeen, missä alaraajat altistuvat krampeille ja turvotukselle saattaa kompressiosukkien käytöstä olla hyötyä.

Kompressiosukathan ovat hyvin suosittuja myös ammattiurheilijoiden piirissä, josta trendi lieneekin rantautunut myös meidän harrastelijoiden keskuuteen. Itse uskon, että tämä ilmiö on tullut jäädäkseen ja jatkuvasti myös kompressiosukkien tuotekehitys jatkuu ja laatu paranee. Suosittelen tosiaan lämpimästi kokeilemaan ellet jo kompressiosukkia omista. Ainakin omat treenisuoritukset ovat sukkien myötä parantuneet ja siksi en niistä aivan hevillä luovu!

Tuleeko teidän käytettyä kompressiosukkia juostessa tai muiden lajien yhteydessä? Millaisia positiivisia vaikutuksia olette havainneet?

Comments are closed.