Plantarfasciit

Plantarfasciit ”HÄLSPORRE” ÄR EN VANLIG ÅKOMMA FÖR DEM SOM ARBETAR STÅENDE 

Hur symtomen uppstår

Plantarfasciit, eller hälsporre, beror på överbelastning av hälsenan och uppstår i allmänhet vid långvarigt stående och gående. Besvären är särskilt vanliga bland dem som arbetar stående. Ju fler riskfaktorer en person har utöver ett stående arbete, desto högre är risken för hälsporre. Exempel på riskfaktorer är övervikt, felaktig fotställning och löpning eller promenader där fötterna belastas mycket.

Trots att plantarfasciit ofta kallas hälsporre, uppstår en sådan sporre (som är en kalkavlagring vid senstråkets infästning) bara hos ungefär hälften av dem lider av smärtor i hälens senstråk. Kalkavlagringen är en följd och inte orsaken till smärtan och uppstår i efterhand när senstråket är ömt.

Det finns också andra orsaker till smärta i hälen än plantarfasciit eller hälsporre. Exempelvis kan fettkudden under hälbenet göra ont på grund av en hård stöt eller att slemsäckarna i hälbensområdet och hälsenan belastats. Kraftig belastning kan också orsaka en stressfraktur i hälbenet.

Behandlingen av symtom

En person som har ett stående arbete kan undvika hälsporre genom att undvika övervikt och se över arbetsskorna, skornas inläggssulor, gelkuddar och kompressionsstrumpor. Genom att använda produkter som stöder en korrekt fotställning kan man undvika att symtom på hälsporre uppstår och återkommer. 

Om man redan har symtom kan man lindra dessa på egen hand. Om läget är akut kan symtomen behandlas genom att aktivt sträcka senstråket under natten med exempelvis Thermoskin FXT nattskena. Dagtid kan belastningen på senstråket lindras genom användning av Thermoskin FXT kompressionsstrumpor, som minskar senstråkets tyngd på infästningen mot hälen. I det akuta skedet behöver sträckningsbehandlingen i allmänhet pågå i flera veckor, varefter smärtan så småningom blir lindrigare.

När ska man söka behandling?

Om symtomen inte går över inom ett par veckor, eller om orsaken till symtomen inte är uppenbara (exempelvis hård belastning på grund av stående arbete eller löpning på hårt underlag) ska man söka hjälp.

Förebyggande av hälsporre/plantarfasciit

Arbetsskor som inte ger foten tillräckligt med stöd kan vara en anledning till symtom. För att förebygga problem rekommenderas därför att man väljer fotriktiga arbetsskor. I Suecos arbetsskokollektion kan man enkelt hitta en modell som fungerar för ett stående arbete. Vid behov kan man även använda innersulor och gelprodukter från Pedag för att rätta till ställningsfel i foten och ge hälen ytterligare avlastningsdynor.